Robert Mugabe... What Happened?
Met de titel is de toon gezet: hoe kon de titelfiguur verworden tot de beruchte despoot waar hij tegenwoordig voor doorgaat? Het politieke portret van Robert Mugabe is opgebouwd uit archiefbeelden en interviews met ooggetuigen en deskundigen, gedragen door een commentaarstem. Mugabe werd in 1924 geboren in de toenmalige Britse kolonie Southern Rhodesia (het huidige Zimbabwe), groeide op in een arme katholieke familie en kreeg onderricht van jezuïeten. Dankzij hen zou hij al jong moeite hebben gehad met onrecht, in welke vorm dan ook. Politiek engagement lag voor de hand, maar Mugabe ging eerst grondig studeren, wat hem in Tanzania, Zuid-Afrika en Ghana bracht. Begin jaren zestig werd Mugabe, aanvankelijk aan de zijde van zijn latere rivaal Joshua Nkomo, politiek actief. Toen Ian Smith met zijn blanke minderheidsregering de onafhankelijkheid uitriep, brak er een lange periode van onzekerheid en tactisch gemanoeuvreer aan, die in 1980 eindigde met de internationaal erkende onafhankelijkheid van Rhodesië/Zimbabwe. Vanaf dat moment was Mugabe de formeel hoogste machthebber van het land, eerst als premier en na de overgang tot het presidentiële stelsel als president. Simon Bright laat zien hoe Mugabe, die aanvankelijk aanzien genoot als westers georiënteerde , gaandeweg veranderde in een gewelddadige en gewetenloze machtswellusteling.