The New Americans
Tussen 1998 en 2002 volgden verschillende opnameteams jarenlang de levens van niet-Europese immigranten naar de Verenigde Staten. Ze begonnen te filmen in de landen van herkomst - Palestina, de Dominicaanse Republiek, India, Mexico en een Nigeriaans vluchtelingenkamp in Benin - en tonen zo de grote individuele verschillen tussen immigranten. Een moderne Palestijnse vrouw die zich wil ontwikkelen, een computerprogrammeur die carrière wil maken, twee Dominicaanse honkbaltalenten die zijn gescout, een vluchteling die niet naar huis terug kan, en een familie die eindelijk een thuis wil creëren. Maar evengoed blijken de overeenkomsten: de tranen bij het afscheid, de ongenuanceerde dromen van vrijheid, rijkdom en geluk, de druk van familie om geld te sturen en de tegenvallende werkelijkheid na aankomst. Bovenal geeft de documentaire aan al deze aspecten van immigratie een menselijk gezicht. In interviews spreken de immigranten over hun verwachtingen, hun relaties, hun familie, maar meestal is de crew onopvallend aanwezig bij de grote en kleinere gebeurtenissen. Een geboorte, een doop, een verhuizing, het zoeken van een baan maar ook Black Monday, toen de beurs instortte, en de aanslagen op het World Trade Center.