Soldiers of Music
In 1990 keerde de succesvolle cellist en dirigent Mstislav Rostropovitsj na zestien jaar in ballingschap geleefd te hebben terug naar zijn vaderland, de Sovjet-Unie. De film is een portret van een kunstenaar die terugkeert naar een land dat sinds zijn vertrek sterk veranderd is, en nu op het punt staat om opnieuw een revolutie mee te maken. De musicus en zijn vrouw, de operazangeres Galina, zijn ontroerd en blij om weer op vaderlandse bodem te zijn en de plaatsen uit hun verleden te kunnen bezoeken. De twee worden onthaald als sterren; het Russische volk laat tijdens een concert, maar ook op straat, duidelijk merken dat het hen niet vergeten is. De filmmakers volgen het echtpaar tijdens deze momenten van triomf, maar de film toont hen ook op de momenten dat minder plezierige herinneringen bovenkomen.