Vladimir Horowitz: the Last Romantic
Dit portret van de wereldberoemde pianist Vladimir Horowitz (1903-1989) werd bijna geheel opgenomen in zijn huis aan de Upper East Side in Manhattan. De film is dan ook niet zozeer een portret van een beroemdheid geworden, als wel een portret van een mens in zijn dagelijkse bestaan. Natuurlijk speelt de dan 81-jarige musicus veelvuldig op de piano, waarbij hij zowel een enorme virtuositeit als een aanstekelijk gevoel voor humor tentoonspreidt. Terwijl stukken van Chopin, Liszt, Rachmaninoff, Schubert en vele anderen langskomen, zien we foto’s uit het familiealbum en andere parafernalia uit een enerverend leven. En ondertussen babbelt Horowitz op ontspannen wijze met zijn geliefde echtgenote, de voormalige sopraan Wanda Toscanini.