Kobarweng or Where is Your Helicopter?
In 1959 landde een helicopter in een afgelegen dorpje in Nieuw-Guinea. Het groepje antropologen en andere wetenschappers dat eruit stapte, betekende voor de dorpelingen hun eerste contact met de buitenwereld. Johan Grimonprez reconstrueert aan de hand van antropologisch archiefmateriaal en interviews deze historische ervaring van de lokale bevolking. "Where is your helicopter?", was de eerste vraag die de dorpelingen aan Grimonprez stelden, toen hij hen bezocht. Behalve een reconstructie is de film ook een reflectie op de gevolgen van de culturele botsing voor de dorpsbevolking. De ontmoeting gooide hun wereldbeeld omver en dwong hen een nieuwe houding tot de realiteit te formuleren. Ook spreekt de film zich uit over de beperkingen van de westerse, objectief-wetenschappelijke benadering van andere culturen. Johan Grimonprez doet afstand van de gangbare objectiverende blik, want hij stelt ook zijn persoonlijke aanwezigheid in de lokale gemeenschap ter discussie.