Over de grens
Helikopters stijgen op, in licht vergeelde archiefopnamen. Soldaten uit ‘The States’ vertrekken naar ‘Nam’ om het Rode Gevaar te bestrijden. Bekende beelden, alleen gaat het dit keer om Zuidafrikanen die in Namibië vechten tegen het bevrijdingsleger SWAPO en het ANC. Van 1987 tot 1997 was de Koevoet-compagnie actief in het Namibische Ovamboland. Volgens de Waarheidscommissie heeft het apartheidsregime in de buurlanden meer slachtoffers gemaakt dan in Zuid-Afrika zelf. Regisseuse Saskia Vredeveld, geboren in Kaapstad, wist vier blanke Koevoet-veteranen over te halen om voor de camera te verschijnen. Hun problemen na terugkeer in de burgermaatschappij klinken eveneens bekend. Sinds Vietnam wordt dit ‘posttraumatische stress-stoornis’ genoemd: de eerste paar jaar na de oorlog lijkt het goed te gaan, maar dan komen de agressie, de paranoïde gedachten en de nachtmerries. Waar de ene veteraan vervolgens besluit in alle eerlijkheid mee te werken met de Waarheidscommissie, leeft de ander, zonder gêne, van de verkoop van mijnopsporingshonden.