Arsenie. An Amazing Afterlife
Wie was Arsenie Boca (1910-1989), de monnik die mogelijk door de Roemeense Orthodoxe Kerk wordt heiligverklaard? En waarom neemt zijn populariteit toe? Documentairemaker Alexandru Solomon is gefascineerd door deze monnik/theoloog/kunstschilder en organiseerde voor deze film een pelgrimstocht. Daarvoor castte hij mensen die vertrouwd zijn met de camera – de meesten staan als figurant ingeschreven bij een castingbureau. Ze geloven in Boca, of juist niet.
Wat volgt is een busreis langs plaatsen uit het leven van deze bijna-heilige, waarin de ‘pelgrims’ vertellen over de betekenis van Boca in hun leven. Ook spelen ze scènes uit zijn leven na en lezen ze stukken voor uit het dossier dat de Roemeense Geheime Dienst decennialang over de monnik heeft bijgehouden. Aldus ontstaat een mengsel van feit en fictie waaruit een beeld rijst van een allerminst heilige figuur.