L.A. Raeven - Beyond the Image
Het Nederlandse kunstenaarsduo L.A. Raeven bestaat uit de Limburgse tweelingzussen Angelique en Liesbeth Raeven. Ze maakten het afgelopen decennium naam in de internationale kunstwereld met video-installaties en performances, waarin ze op een indringende en persoonlijke manier commentaar geven op het vrouwelijke schoonheidsideaal en de consumptiemaatschappij. In hun werk, dat in de kunstwereld als controversieel beschouwd wordt, resoneren een obsessie met eten en een worsteling met de clich\'e9s van het tweeling-zijn. Filmmaker Lisa Boerstra filmt het ontstaan van twee nieuwe werken en volgt de tweeling in het dagelijks leven in het huis waar ze samen wonen en werken. Deze beelden worden vervlochten met fragmenten uit eerder werk en familiefilmpjes uit hun baby- en kinderjaren. De relatie tussen de zussen is zeer hecht maar ook pijnlijk complex, zo maakt de film langzaam duidelijk. Er zijn voortdurend spanningen, die vaak over schijnbaar futiele dingen gaan, zoals wie wat en hoeveel eet. Als ze individuele keuzes proberen te maken, wordt hun symbiotische verbondenheid op de proef gesteld. De zoektocht naar een identiteit als individu \'e9n als deel van een twee-eenheid, neemt zo een nog pregnantere vorm aan.