Racing Extinction
Filmmaker Louie Psihoyos (van de met een Oscar bekroonde documentaire The Cove) brengt een team van kunstenaars en activisten bijeen, om zowel de verborgen wereld van de handel in bedreigde diersoorten in beeld te brengen als de inspanningen om hen van massale uitsterving te behoeden – een race tegen de klok. Ze filmen met uitsterving bedreigde dieren, in het wild en op de illegale marktplaatsen waar hun gestroopte karkassen worden verkocht. Beelden van slachtpraktijken en uitgestalde dierlijke overblijfselen worden afgewisseld met fabelachtige opnamen van de levende natuur. Geleerden maken aantoonbaar hoezeer de diversiteit van het leven in de oceaan afneemt, en daardoor ook de zuurstofproductie. Over honderd jaar leeft nog maar vijftig procent van alle dierensoorten, is de voorspelling. Dit weinig optimistische vooruitzicht is tegelijk een aansporing om ons over de natuur te verwonderen. De in beeld gebrachte soorten variëren van de gigantische blauwe vinvis tot minuscule plankton, in alle kleuren van de regenboog. De film is een poging bij de wereldbevolking bewustwording creëren, en die te integreren in ons eigen leven: door minder vlees te eten, in verzet te komen tegen de winning van fossiele brandstoffen en wetgeving tegen stroperij af te dwingen.