When We Were Kings
De levende bokslegende Muhammed Ali deed er alles aan om zijn imago in stand te houden. Natuurlijk door bijna al zijn wedstrijden te winnen, maar ook door de shows die hij voor, na en zelfs tijdens wedstrijden opvoerde voor pers en publiek. Deze documentaire geeft een prachtig beeld van ‘The King’, aan de hand van interviews met onder anderen schrijver Norman Mailer, biograaf Thomas Hauser en regisseur Spike Lee, en veel, vaak niet eerder vertoond beeldmateriaal. Rode draad is de legendarische ‘Rumble in the Jungle’, het gevecht om de wereldtitel tegen de onverslaanbaar geachte George Foreman. De spanning wordt in de film zorgvuldig opgebouwd, met een angstaanjagend ogende Foreman, journalisten die Ali bij voorbaat al verslagen verklaarden, en Ali zelf, die aan de mythevorming bijdroeg met de introductie van een strijdkreet die op het juiste moment uit honderdduizend kelen klonk: Ali, boem-ba-jé!