Pax Americana and the Weaponization of Space
Met het laten afvuren van de eerste V2-raket in 1944 door Hitler, werd de wapenwedloop in de ruimte officieel geopend. Belangrijkste speler: de Verenigde Staten. Dat land liet er na de Tweede Wereldoorlog geen gras over groeien en lijfde ogenblikkelijk raketexpert (en nazi) Wernher Von Braun in om de mogelijkheden te onderzoeken van de ruimte als "een nieuwe arena voor oorlog". Ruim een halve eeuw later behoort een ruimteoorlog meer dan ooit tot de mogelijkheden. Met het uitschakelen van enkele satellieten kan de infrastructuur van een heel land of continent worden platgelegd. Hoe bang moeten we worden? De documentaire Pax Americana and the Weaponization of Space duikt in die materie. Hebben de VS wel het handhaven van de wereldvrede voor ogen, of is er sprake van een agressieve doctrine van werelddominantie? Hoe realistisch is de 'elektronische Pearl Harbour', waar China volgens het Department of Defense ongetwijfeld op uit is? Belangrijke voorstanders van het bewapenen van de ruimte (werkzaam bij organisaties als de US Air Forces), maar ook felle tegenstanders als Noam Chomsky en woordvoerders van actiegroepen als Citizens for Peace in Space komen aan het woord. Het geheel wordt kracht bijgezet met archiefmateriaal en infographics.