To Be Heard
Tieners Anthony, Karina en Pearl groeien op in de Bronx, een plek waar kansen niet voor het oprapen liggen en kinderen snel volwassen worden. Anthony verwoordt het prachtig: "Wat moet je doen als je je driedagenbaard al na 1 dag krijgt?" Karina is de oudste van zes kinderen. Kinderen waar ze grotendeels zorg voor moet dragen. En nu is haar moeder opnieuw zwanger. Pearl heeft thuis een lijst hangen met punten waar ze trots op is en punten die in haar nadeel werken. Ze voelt dagelijks de angst om het niet te maken in het leven. Sinds ze deelnemen aan een intense poëziecursus, onder leiding van enkele bevlogen leraren, hebben ze ontdekt dat ze iets heel bijzonders bezitten: talent voor woorden. Ze leren hun verhalen te vertellen, hun emoties te uiten en te dromen over een leven waarin alles mogelijk is. De filmmakers volgden de scholieren tijdens de cursus en in hun dagelijks leven. Voor de camera groeien de jonge protagonisten in de loop der maanden zienderogen. Pearl: "Ik ga geen genoegen nemen met normaal, ik moet iets bijzonders zijn." Ondanks hun soms tragische verhalen wordt hun houding zelfverzekerder en blijken hun energieke, intelligente teksten opvallend sterk en aanstekelijk.