Class Struggle: Film from the Clyde
In 1971 kreeg het filmcollectief Cinema Action, opgericht om de strijd van de arbeidersklasse te documenteren en campagnefilms voor protestacties te produceren, als enige toegang tot de bezette scheepswerven van de Upper Clyde bij Glasgow. Daar had het collectief al eerder de korte campagnefilm gedraaid. De vakbond, die onder leiding stond van de latere Labour-politicus Jimmy Reid, was tot bezetting overgegaan nadat de conservatieve Britse regering had besloten de financiële steun aan de vier grote werven te beëindigen, wat voor het overgrote deel van het personeel ontslag zou betekenen. Een zogeheten volgde, waarbij de arbeiders de volledige dagelijkse leiding van de werven overnamen. Pas na achttien maanden werden de onderhandelingen succesvol afgerond. Deze unieke reportage van werd gefilmd vanuit het hart van de protestbeweging; op de werkplaatsen, tijdens persconferenties en in rokerige kamertjes waar de vakbondsleiders met elkaar discussiëren over wat nu precies het uiteindelijke doel van de actie is: het beschermen van duizenden banen of de strijd aangaan met het kapitalisme. De documentaire is een toonbeeld van activistische cinema, die zich volgens Ann Guedes, regisseur en co-oprichter van , van de mainstream media onderscheidt doordat het daadwerkelijk aandacht heeft voor de standpunten van de arbeiders.