Green Is the New Red
Dwars door de moderne geschiedenis van Latijns-Amerika loopt een directe lijn van de communistenjacht uit de jaren zeventig naar de bestrijding van land- en mensenrechtenactivisten in het heden.
Onder de vlag van Operatie Condor werden op het hele continent, met steun van de VS, politieke tegenstanders van rechtse dictaturen gekidnapt, gemarteld en vermoord. De huidige economische macht in Latijns-Amerika ligt bij multinationals, onder meer in de soja-industrie. Hun vijanden zijn inheemse mensen en landloze boeren die het recht op land opeisen, en die onder het mom van terrorismebestrijding worden vervolgd en door huurmoordenaars gedood.
Regisseur Anna Recalde Miranda speurt naar de wortels van dit gewelddadige conflict. Haar persoonlijke zoektocht in het tussengebied tussen heden en verleden trekt de genealogie van de huidige ecologische ramp na. De tactieken zijn anders dan vijftig jaar geleden, de structuren hetzelfde: landeigenaren en multinationals die met behulp van politie en leger hun belangen veiligstellen. De schaduw van de condor hangt nog steeds boven het Latijns-Amerikaanse continent.