Deaf Child
Tobias was al een jaar oud toen zijn ouders werden geconfronteerd met de diagnose dat hij doof geboren was. De automatische reactie was het bijstellen van de verwachtingen: een doof kind zou immers per definitie veroordeeld zijn tot een geïsoleerd en kansarm bestaan. Nu kijkt vader Alex de Ronde, samen met de inmiddels jongvolwassen Tobias en diens horende broer Joachim, terug op het leven van zijn dove kind en de keuzes die hij als vader heeft gemaakt aan de hand van jeugdfoto's, homemovies en openhartige gesprekken. De film laat zien hoe een handicap in een rijke cultuur kan veranderen en andersom. Tobias weet de horende en de dovenwereld slim met elkaar te verbinden: als docent Nederlandse Gebarentaal leert hij horende studenten zijn taal en cultuur kennen. Zijn onvoorwaardelijke acceptatie van zijn doofheid biedt gelegenheid tot het aan de orde stellen van vragen, variërend van de problemen van het grootbrengen van een doof kind en de effecten daarvan op de overige gezinsleden tot de soms absurde gevolgen van een gehandicaptenstatus.