The American Epic Sessions
Het kostte Nick Bergh tien jaar om de allereerste elektrische opnameapparatuur uit de jaren twintig te verzamelen, te renoveren en opnieuw in elkaar te zetten. Deze apparatuur werd door platenlabels gebruikt om opnames te maken in de studio maar ook op locatie in bijvoorbeeld het Zuiden van de Verenigde Staten. Over deze fascinerende periode gaat de driedelige tv-serie American Epic. Uit die serie is deze documentaire voortgekomen, die twintig sessies vastlegt van hedendaagse artiesten. Ze komen naar de opnamestudio, waar Berghs imposante, deels door gewichten aangedreven en volledig mechanische installatie staat. Ze zingen door een condensatormicrofoon en wat ze spelen wordt rechtstreeks in de groeven van een plaat gegrift, precies zoals dat gebeurde in het 78-toeren-tijdperk. Jack White, een van de uitvoerend producenten van het American Epic-project en voormalig frontman van The White Stripes, begeleidde het opnameproces en vroeg de deelnemers liedjes uit de jaren twintig en dertig (zie American Epic: The Big Bang) te zingen, naast hun eigen composities. The American Epic Sessions biedt een opwindend overzicht van de Amerikaanse muziekgeschiedenis; we horen cajun, gospel, blues, oude folksongs, Hawaïaanse muziek en jazz, maar ook een nieuw nummer van Elton John, dat hij zelf uitvoert. Verder met onder anderen Beck, Stephen Stills, Pokey LaFarge, Taj Mahal, Willie Nelson en Alabama Shakes.