The Shock Doctrine
Verfilming van het nieuwste gelijknamige pamflet van de Canadese journaliste en activiste Naomi Klein, bekend van No Logo, waarin zij betoogt dat de opkomst van het kapitalisme in diverse landen steeds valt terug te voeren op een ramp, revolutie of oorlog, vergelijkbaar met de shocktherapie die psychiatrisch patiënten moesten ondergaan in de jaren zestig. Michael Winterbottom en Mat Whitecross, die samen ook The Road to Guantánamo regisseerden, verfilmden het polemische boek, dat een verontrustende, alternatieve kijk biedt op historische gebeurtenissen zoals de coup van Pinochet en de val van de Sovjet-Unie. Klein beargumenteert dat het idee van de vrije markteconomie, één van de belangrijkste exportproducten van de Verenigde Staten, nooit op vrijwillige basis is geïntroduceerd in landen als Rusland, Polen, Chili, Zuid-Afrika en het Midden-Oosten maar steeds volgde op een al dan niet politieke catastrofe. Als behandelend arts in deze economische shocktherapie wijst ze econoom Morgan Friedman aan als hoofdschuldige. In een reconstructie vol archiefbeelden en interviews met betrokkenen tonen Winterbottom en Whitecross aan dat de invoering van kapitalisme er keer op keer voor zorgde dat een kleine groep mensen grote welvaart verwierf, terwijl de grote massa steeds armer werd. The Shock Doctrine werd eerder dit jaar geselecteerd voor het Internationaal Filmfestival in Berlijn.