How to Save a Dead Friend
Marusya Syroechkovskaya is een suïcidale tiener wanneer ze de getroebleerde Kimi Morev ontmoet. Ze weet meteen dat ze een gelijkgestemde geest heeft gevonden. “Hij had littekens op zijn polsen en kende alle nummers van Joy Division uit zijn hoofd”, vertelt ze in de voice-over van haar persoonlijke debuutfilm. Maar waar zij in de liefde een nieuw perspectief vindt, bestrijdt hij zijn demonen met steeds meer drugs. Syroechkovskaya richt haar ambities op het vastleggen van de teloorgang van haar geliefde.
How to Save a Dead Friend, onder meer bekroond op het Zwitserse documentairefestival Visions du Réel, is meer dan een portret van een onverbeterlijke junkie. Syroechkovskaya toont hoe veel van haar generatiegenoten worstelen met jeugdtrauma’s en een gebrek aan perspectief. Drugs en zelfmoord eisen dan ook een hoge tol onder Russische millennials. “Het leven is genadeloos”, stelt Morev vast, nadat hij zich heeft laten opsluiten in een staatsinrichting voor verslaafden.