Substitute
Nadat een vriendschap is ontstaan tussen muzikant en filmer Fred Poulet en Vikash Dhorasoo, een Franse voetbalcoryfee, ontstaat het idee een persoonlijk en filmisch portret van de voetballer te maken, in de aanloop naar het WK in 2006. Poulet geeft Dhorasoo een Super 8 camera die slechts met één knop bediend hoeft te worden. Een DAT-recorder zorgt voor begeleidende geluidsopnamen. Poulet filmt intussen de buitenkant van het evenement. De film begint aarzelend, en blijft ergens aarzelend en hierin ligt de unieke uitstraling ervan. Na Zidane, portrait de XXIème siècle, een filmtechnisch hoogstandje over Frankrijks beroemdste voetbalspeler, oogt Subsitute in eerste instantie als een nogal vrijblijvend en amateuristisch verslag. Gaandeweg worden de beperkingen van Dhorasoo's filmerschap een metafoor voor zijn streng geregisseerde bestaan, waarin hij praktisch afgesloten van de buitenwereld zijn dagen slijt in hotelkamers. Tot zijn grote teleurstelling wordt hij door zijn coach veel minder ingezet dan verwacht. Dhorasoo's persoonlijke ontboezemingen, in beeld en aan de telefoon met Poulet antidoteren de vaak overtrokken ideeën over het bestaan van profvoetballers. Melancholie neemt de plaats in van euforie, zelfbeheersing die van verlangen. Subtiel en verassend gemonteerd bieden opnames van Poulet en enkele Duitse schlagers een soms ontroerend, soms venijnig kader.