Stand by Your President
Sandra Roelofs ontmoette Mikheil Saakashvili tijdens haar studie in Straatsburg. De van oorsprong Zeeuws-Vlaamse viel voor het niet-aflatende charmeoffensief van de politiek ingestelde Georgiër en volgde hem naar de Verenigde Staten en later naar zijn geboorteland. Ze was erbij toen, mede onder zijn leiding, de Georgische regering werd afgezet tijdens de Rozenrevolutie in 2003; bij zijn inauguratie als president en tien jaar later bij zijn nederlaag tijdens de verkiezingen – een nederlaag die te maken had met foto’s van martelingen in Georgische gevangenissen en de toenemende corruptie van de zittende regering. Roelofs wordt gevolgd tijdens haar laatste jaar als first lady van Georgië. Ondersteund door overvloedig archiefmateriaal vertelt ze over haar liefde voor haar man en zijn land, over hoe de macht hem veranderde, over hun gezinsleven en over de pijn die hun fysieke scheiding opleverde. Roelofs is te zien in Georgië tijdens publieke optredens, met haar man en kinderen in promotiefilmpjes, en bij haar ouders in Terneuzen, waar ze terugkijkt op een bewogen leven en huwelijk. Ook Saakashvili komt veelvuldig in beeld en in die fragmenten is de transformatie van een bevlogen idealist tot een gladde machtspoliticus pijnlijk duidelijk te volgen.