Eût-elle été criminelle...
Franse archiefbeelden van de Tweede Wereldoorlog - soms in korrelig zwart-wit, soms scherp en in kleur - komen in een duizelingwekkend tempo voorbij. In slechts enkele minuten worden de gekte en impact van de oorlog inzichtelijk gemaakt. Bij de beelden van de bevrijding gaat het tempo omlaag. We zien blije bevrijde burgers, maar langzaam wordt ook een wreed tafereel zichtbaar. Vrouwen die een relatie zouden hebben gehad met Duitsers worden publiekelijk beschimpt, kaalgeschoren en geslagen. De schaamte bij de vrouwen, maar vooral de haat in de ogen van anderen en het plezier in het uitdelen van straf worden pijnlijk duidelijk in beeld gebracht.