Iré a Santiago
“Mulat is een geestesgesteldheid”, stelt de voice-over in Iré a Santiago (Ik ga naar Santiago). De energieke zwartwitfilm vangt, vijf jaar na de Cubaanse revolutie, die mentaliteit in beelden van het alledaagse leven in de havenstad Santiago de Cuba. In de smalle straatjes gonst het van activiteiten. Straatverkopers prijzen ananassen aan, op terrassen wordt geflirt, er wordt iemand begraven en er wordt carnaval gevierd.
Ondertussen wordt in de voice-over de geschiedenis van de stad verteld. Columbus zette er in 1492 voet aan wal en Hernán Cortés plande er zijn verovering van Mexico. Toen Franse plantagehouders na de Haïtiaanse revolutie in 1791 met meeneming van hun slaven van Haïti naar Cuba vluchtten, zorgde dat voor een sterke groei van de zwarte bevolking in de stad.
Iré a Santiago toont hun invloed en die van de mulatten op het leven in Santiago. Het resultaat is een feestelijke ode aan de veelkleurige stad, waarin het vitale heden – zoals Gómez het in 1964 vastlegde – het koloniale verleden overwon.
Iré a Santiago is door Vulnerable Media Lab digitaal gerestaureerd als onderdeel van het Sara Gómez Project.