A Moment of Innocence
In 1974 stak Iraniër Mohsen Makhmalbaf, zeventien jaar oud en een militant tegenstander van de Shah, bij een politie-offensief een jonge agent neer. Hij belandde in de gevangenis en kwam pas vier jaar later, tijdens de Iraanse revolutie van 1979, vrij. Makhmalbaf begon een uiterst succesvolle carrière als filmregisseur, en in die hoedanigheid werd hij jaren later benaderd door de agent die hij toentertijd neerstak; deze wilde graag acteur worden. Dit is waar A Moment of Innocence begint: een man arriveert aan de poort van Makhmalbafs woning en wordt begroet door een nuffig klein meisje. Wat volgt is een ingenieus spel met heden en verleden, enscenering en reconstructie, idealisme en verraad, en met de grenzen van feit en fictie. Het resultaat is een voortreffelijke combinatie van persoonlijke geschiedenis, documentaire en fictie. De regisseur (die zichzelf speelt) en de agent (Mirhadi Taiebi) casten en coachen zelf hun jongere “ik” in de aanloop naar de shoot van het cruciale incident twintig jaar geleden in een ijskoude, verlaten overdekte passage in Teheran. In 78 minuten werkt Makhmalbaf naar een climax toe waarin liefde en bederf, jeugd en ouderdom, beeld en herinnering allemaal samenkomen.