Verleden aanwezig
VERLEDEN AANWEZIG is een documentaire over vijf vrouwen uit verschillende landen die gevangenschap in het vrouwenconcentratiekamp Ravensbrück gemeen hebben. De toenemende vreemdelingenhaat in Europa confronteert deze vrouwen nadrukkelijk met het verleden. In de film geven zij hun visie op verleden, heden en toekomst. Ze vertellen over hun herinneringen en spiegelen die aan gebeurtenissen in hun huidige leven. Recente nieuwsbeelden en archiefmateriaal verbinden het verleden met het heden. De vijf vrouwen zijn de Oostenrijkse zigeunerin Ceija Stoijka, die vreest voor de toekomst van haar kinderen; de Nederlandse kunstenares Aat Breur, die niet aan de oorlog herinnerd wil worden; de Russische Stella Nikivorova, die in Ravensbrück haar moeder verloor; Antonina Nikivorova, die zich over Stella ontfermde en die na terugkeer uit Ravensbrück naar Siberië werd gestuurd en de Italiaanse Lidia Rolfi, die nog steeds actief is voor de Socialistische Partij.