I dimenticati
Een kleine vrachtwagen raast door het bergland van Zuid-Italië, totdat de weg abrupt ophoudt. De spullen worden overgepakt op muilezels, want het hoog in de bergen gelegen Alessandria del Carretto is een van die vergeten plaatsjes in Calabrië die alleen nog te voet bereikbaar zijn. De inwoners maken zich op voor het uitbundig verwelkomen van het voorjaar met het eeuwenoude 'Feest van de spar.' Terwijl de mannen uitlopen om een grote boomstam naar het dorp te slepen, zorgen de vrouwen voor de lunch op de bergweide. Een plechtige processie leidt naar het hoogtepunt van de dag. Welke stoere klimmer slaagt erin de top van de op het dorpsplein opgerichte paal te bereiken? Het zonder dialoog gedraaide (De vergetenen) is de laatste van een serie korte documentaires die De Seta maakte tussen 1955 en 1959. Met deze sobere, maar visueel expressieve ode aan de oude plattelandswereld loopt hij in zekere zin vooruit op werk van latere regisseurs zoals de gebroeders Taviani.