Night Will Fall
In april 1945 werd het concentratiekamp Bergen-Belsen bevrijd door Britse troepen. Militairen legden de bevrijding vast op film. Ze filmden de opluchting maar ook de angstaanjagende realiteit van concentratiekampen vol uitgemergelde doden en bijna-doden. Aan de Londense producent Sidney Bernstein en Alfred Hitchcock de belangrijke taak om de vele uren materiaal uit verschillende concentratiekampen tot één geheel te smeden: de documentaire getiteld German Concentration Camps. Voor de Britse overheid was de film een belangrijke troef: hij moest als bewijs dienen voor de systematische gruweldaden van het naziregime. Maar naarmate de film vordert, verandert de politieke situatie en begint men te vrezen dat vertoning van de film een constructieve wederopbouw van Duitsland in de weg zou gaan staan. Zo kon het gebeuren dat de vijf filmrollen van Bernstein en Hitchcock op de plank belandden. Tot de Imperial War Museums onlangs besloten de film te restaureren en af te maken. Night Will Fall vertelt het verhaal over de totstandkoming van de film. De kalme voice-over en de gestileerde interviews met betrokkenen vormen een scherp contrast met de horror van Bernsteins archiefmateriaal. Na zeventig jaar hebben de naoorlogse generaties eindelijk toegang tot misschien wel de krachtigste en huiveringwekkendste film uit de Britse filmgeschiedenis.