Children Underground
Tijdens het bewind van Ceauçescu in Roemenië waren anticonceptiemiddelen en abortus verboden. Het arbeidspotentieel moest uitgebreid worden. Er werden duizenden ongewenste kinderen geboren, waarvan velen op straat belandden. Tegenwoordig zwerven twintigduizend van hen door de straten van Boekarest. CHILDREN UNDERGROUND is een portret van vijf van deze kinderen. De draaiperiode besloeg vier jaar, zodat de hoofdpersonen van deze verontrustende film in verschillende perioden van hun leven gevolgd konden worden: op straat en in de metro waar ze woonden, in het opvangcentrum voor dakloze kinderen en soms ook thuis bij hun moeder. Door veel tijd door te brengen met de kinderen was de filmmaker getuige van hun meest intieme momenten, die zij vastlegde op film. Zelfs als de kinderen ruzie hebben, lijken ze de aanwezigheid van de camera volledig te vergeten. De acht- tot tienjarige kinderen zijn verslaafd aan het snuiven van verf, ze worden soms in elkaar geslagen en zijn nu al zo getraumatiseerd dat veel beelden shockerend kunnen zijn voor de kijker. Het bulderende lawaai en de omfloerste lichten van de ondergrondse, waar de kinderen de meeste tijd doorbrengen, verbeelden een inferno waaruit niet valt te ontsnappen. De kleuren vervagen nu en dan tot zwart-wit, wat de indruk geeft dat de hoop van deze onfortuinlijke kinderen steeds verder slinkt.