Craigslist Allstars
Craigslist is een virtuele grabbelton. Iedereen kan alles posten, van verkoopadvertenties voor huizen tot open sollicitaties compleet met cv. En natuurlijk allerhande variaties op ‘man zkm vrouw’. Craigslist scoort hoog op lijstjes met alternatieve datingsites. Samira Elagoz ontmoet via Craigslist een bonte stoet mannen: een goochelaar, een exhibitionist, een sadistische videokunstenaar, een softpornoregisseur en meer. Open en bloot, in een cinéma vérité-stijl die is geüpdate voor het YouTube-tijdperk, filmt ze haar eerste ontmoetingen. Performancekunstenaar Elagoz noemt zichzelf gedragsonderzoeker maar is in haar research zeker niet alleen observerend of passief. Ze lokt uit en zet zichzelf op het spel. Soms ontspint zich een relatie, vaker ontstaat een ietwat angstige situatie waarin geweld suddert onder het oppervlak. Waar ter wereld haar onderzoeksobjecten ook wonen, allemaal zijn ze op een bepaalde manier eenzaam. Samira Elagoz plaatst zichzelf in een positie waarin ze het onderwerp wordt van de mannelijke blik; maar ze beantwoordt die blik met haar camera.