Talking with Rivers
Ooit hoorden buurlanden Afghanistan en Iran bij elkaar. Gebroederlijk lagen ze in de historische regio Khorasan, tot ze in 1747 gescheiden raakten. Talking with Rivers is een gesprek tussen beide landen – op de soundtrack klinken de stemmen van de Iraanse regisseur Mohsen Makhmalbaf (die tien films maakte over en in Afghanistan) en van de Afghaanse acteur Jawanmard Paiez.
De dialoog gaat over de gewelddadige geschiedenis van beide landen. Al die invallen van vreemde mogendheden, alle vluchtelingen, alle repressie van mullahs of de Taliban – en waarom konden ze eigenlijk nooit bij elkaar terecht? “Broer, we zijn gescheiden en jij werd vernietigd”, zeggen ze allebei.
Ondertussen zijn fragmenten te zien uit het werk van Makhmalbaf (waaronder zijn films Kandahar en The Cyclist) en dat van zijn dochters Samira en Hana (At 5 in the Afternoon, Buddha Collapsed Out of Shame). De beelden sluiten wonderwel aan op de gesproken tekst. Zo is Talking with Rivers niet alleen een kroniek van een geteisterde regio, maar ook een indrukwekkende tocht door de filmografie van de Makhmalbafs.