Mars Dreamers
De sterrenkundigen, geologen, ruimtearchitecten, astrobiologen, studenten computerwetenschap, schrijvers en natuurkundigen die de Zwitserse regisseur Richard Dindo in zijn documentaire Mars Dreamers aan het woord laat, hebben één ding gemeen: ze fantaseren allemaal over een toekomst op Mars. Voorlopig biedt de onherbergzame Mojave-woestijn in Utah een goed alternatief. Hier kunnen de wetenschappers naar hartelust doen alsof ze op de rode planeet staan. In het onderzoekscentrum The Mars Society, bijvoorbeeld, wordt gewerkt onder omstandigheden die te vergelijken zijn met die van Mars. Maar ook de woestijngrotten zelf ontsluiten interessante informatie over de mogelijkheid voor leven op de planeet. Dindo legt zijn protagonisten de vraag voor of ze bereid zouden zijn de pioniersrol op zich te nemen. Het antwoord is keer op keer een volmondig: ja! Of het nu gezien wordt als "het ultieme avontuur" of "essentieel voor de mensheid om te overleven", als het aan de wetenschappers ligt, stappen ze morgen in een raket om hun utopische droom te verwezenlijken. In hun fantasie zijn ze al een beetje vertrokken. Een indiaan geeft hen nog een mooi advies mee: "Kijk eerst even wat er is, voordat je het begint te veranderen."