Borderland
Het grensgebied uit de titel heeft meerdere betekenissen, die in deze documentaire een dichterlijke weerslag vinden. Zo is er het concrete grensgebied tussen landen, maar gaat het ook om grenzen tussen door de geschiedenis gescheiden vrienden en familieleden. Zoals Viktor, die na vier jaar in een Russische gevangenis niet terug kan naar zijn moeder in Letland. Of de oude communistische kameraden, die op het drielandenpunt van Letland, Rusland en Wit-Rusland elkaar toezwaaien. Het grensgebied als niemandsland, een lege vlakte, en het effect dat een gebouw daarop heeft. Het grensgebied van een onzekere identiteit. Met of zonder staatsburgerschap, filosoferend over goed en kwaad. De gedachten op de voice-over worden geïllustreerd met beelden van huizen op verlaten vlakten, in de striemende sneeuw, en van een oude militaire schotelantenne, die nu zoekt naar leven in de ruimte.