A Short History of the Highrise
Katerina Cizeks interactieve documentaireproject Highrise over wonen op hoogte groeit inmiddels zelf uit tot epische proporties. Na de portretten van flatbewoners in Out My Window en de toekomstdromen van architecten in One Millionth Tower, belicht ze in deze nieuwste aflevering de geschiedenis van het 'verticale wonen'. Die gaat veel verder terug dan 1884, toen in New York de eerste wolkenkrabbers het levenslicht zagen. De pre-industriële mens bouwde al de hemel in met klei en modder: van de bijbelse toren van Babel tot de spectaculaire grotwoningen in de bergen van Arizona. De betonnen revolutie die de twintigste eeuw markeerde, maakt inmiddels plaats voor een derde fase: die van de glazen torenkassen. Elke periode wordt in een afzonderlijk hoofdstuk belicht, met een voice-over op rijm (onder andere door zangeres Feist) en verhelderend beeldmateriaal uit de archieven van coproducent The New York Times. De interactieve mogelijkheden zijn bescheiden, net als in de Op Docs die de gezaghebbende krant voor haar website maakt. Bezoekers kunnen de hoofdfilm verlaten voor interessante weetjes en grappige microgames. Zo gaat de toren van Babel tegen de vlakte door met de vinger op het scherm te tippen. Zal op de plaats van de ruïne ooit een nieuwe wolkenkrabber verrijzen?