Saviors of the Forest
De bescherming van het tropische regenwoud is een van de hedendaagse pijlers van politiek correct gedrag. In SAVIORS OF THE FOREST bezoeken filmmakers Bill Day en Terry Schwartz Ecuador met als doel 'de' film te maken die het regenwoud zal redden. De twee stellen zich vrolijk naïef op en dat levert een amusante documentaire op over westers onbegrip, dolgedraaide ecologen en nuchtere Ecuadorianen. Hun zoektocht naar 'bad guys' levert niets op, volgens de makers omdat de werkelijkheid ingewikkelder is en zich verzet tegen een simpele tweedeling. SAVIORS OF THE FOREST richt zich vooral op de paradoxen en de hypocrisie, waarmee de campagne om het tropisch regenwoud te redden gepaard gaat. Zo stelt de film vast dat Hollywood een grootverbruiker is van tropisch hardhout. Zelfs decors en sets van 'red-het-regenwoud' films worden gebouwd met behulp van tropische houtsoorten. De film concludeert daarom dat de oplossing van het regenwoud ligt in de beperking van de import van hardhout.