Varicella
De Russische zusjes Nastja (13) en Polina (7) leven en ademen ballet. Beiden studeren aan de Eifman-dansacademie in het ijskoude Sint-Petersburg, waar een beoordeling aanstaande is om te zien of ze goed genoeg zijn om door te gaan naar een volgend jaar. Polina wordt hierbij liefdevol begeleid door haar grote zus, die op haar beurt om moet zien te gaan met de hoge eisen die de academie aan haar studenten stelt. Regisseur Victor Kossakovsky, die een lange geschiedenis heeft op het festival en in 2012 eregast was, gebruikt slechts spaarzaam dialoog en laat de – deels geanimeerde – beelden voor zichzelf spreken. Prachtig gestileerde beelden zijn het; soms verstild en bijna klinisch, dan weer warm en levendig of grappig. Momenten van verdriet zijn er ook, want wie zijn droom wil waarmaken, moet daar hard voor werken en loopt soms tegen grenzen aan, zowel fysiek als mentaal. Varicella is een film over passie en presteren, maar vooral over de tedere band tussen twee zussen met dezelfde droom. “Dans met je ziel open,” zegt Nastja tegen Polina wanneer die twijfelt aan haar kunnen. Uiteindelijk dansen zelfs de rolgordijnen in de oefenruimte mee.