The Last
Het omvangrijke natuurgebied Gran Chaco in Paraguay wordt ernstig bedreigd door massale ontbossing en branden. Samen met de Duitse entomoloog Ulf Drechsel en de Paraguayaanse ornitholoog Jota Escobar reist filmmaker Sebastian Peña Escobar naar het kwetsbare, ontvlambare gebied, dat met rode zandwegen en dorre stekelbomen oogt als een apocalyptisch landschap.
Onderweg filosoferen en discussiëren de mannen honderduit over de stand van het gebied, de mensheid en de aarde in het algemeen. Bijna blijmoedig en met veel ironie komt het trio in deze buddy movie tot de keiharde conclusie dat we verdoemd zijn. De zwarte humor en dynamiek tussen de bevriende wetenschappers en de nieuwsgierige filmmaker is ronduit aanstekelijk.