Atomic: Living in Dread and Promise
Zeventig jaar geleden lieten de bombardementen op Hiroshima en Nagasaki zien hoe verschrikkelijk en vernietigend de kracht van de atoombom is. Mark Cousins (The Story of Film) kijkt in zijn krachtige collage over het atoomtijdperk niet alleen naar de doden die vielen, maar ook naar de levenden die baat hadden bij medische toepassingen van nucleaire technologie. Hij maakt daarbij gebruik van archiefmateriaal van onder andere het British Film Institute, NASA en CERN – caleidoscopische beelden die voortgestuwd worden door een nieuwe soundtrack van de Schotse band Mogwai. In een opeenvolging van impressies van ons nucleaire tijdperk zien we protestmarsen, Koude Oorlog-wapengekletter, overheidsfilms met nuttige tips voor een atoomaanval, oude wetenschappelijke films en bewoners van Tsjernobyl en Fukushima die hun verhaal vertellen. Ook schuwt Cousins de meest gruwelijke beelden niet, zoals die van een verbrande Japanse moeder met een huilende peuter ernaast. Maar Cousins heeft ook oog voor de sublieme schoonheid van de atomaire wereld op kleine schaal, en zoals die zich in het groot in de zon manifesteert. Hij laat zien hoe röntgenstralen en MRI-scans vele mensenlevens hebben gered en verbeterd. Het nucleaire tijdperk is een nachtmerrie – op dit moment zijn er nog steeds 15.700 kernkoppen aanwezig op de wereld – en de vervulling van dromen tegelijk.