K.364 A Journey by Train
Twee klassiek geschoolde musici maken een reis: van Berlijn via Poznan naar Warschau. Het zijn de uit Isra\'ebl afkomstige violist Avri Levitan en altviolist Roi Shiloah, beide van Pools-Joodse origine. Ze zijn opweg naar de uitvoering van Mozarts symfonie \i Sinfonia Concertante voor viool, altviool en orkest KV 364 in Es. \i0 De reis brengt herinneringen naar boven aan verhalen van hun in Polen geboren grootouders over de Holocaust en de uiteindelijke vlucht naar Isra\'ebl; hij gaat over dezelfde rails waarover de familieleden destijds naar een tragisch lot werden vervoerd. De reis voert door Poznan, waar de voormalige synagoge nog altijd bestaat, maar als zwembad gebruikt wordt. In de trein voeren de twee bevriende muzikanten gesprekken - gefilmd in extreme close-ups - over muziek en hun gezamenlijke ervaringen. Ondertussen raast de trein in een gestaag ritme voort, een tocht die wordt gevangen in po\'ebtisch gecomponeerde beelden van rails, bovenleidingen, vage stations en kleurrijke lichtjes. Uiteindelijk culmineert de film in de in split-screen gefilmde, integrale uitvoering van het bijzondere Mozartconcert, gespeeld met het Amadeus Kamerorkest van de Poolse Radio. De camera vangt niet alleen de afzonderlijke muzikanten, maar ook hun interactie, waaruit een diep gewortelde vriendschap en een gedeeld tragisch familieverleden spreekt.