The Cave
Een bezoek aan de indrukwekkende Mogao-grotten is helaas niet voor iedereen weggelegd. Als de afstand tot Noord-China al geen obstakel is, dan is de beperkte toegang tot de boeddhistische tempelgrotten dat in ieder geval wel. Maar met The Cave komt daar verandering in. Filmmaker Qi Zhao is met een laserscanner de fraai beschilderde en gedecoreerde Grot 285 ingegaan, zodat die met grote precisie kon worden overgezet naar Virtual Reality, die nauwelijks van echt te onderscheiden is. De exacte plek van bezoekers wordt gemeten met speciale sensoren, zodat ze vrij kunnen rondlopen om bijvoorbeeld muurschilderingen van dichtbij te bekijken. Hou een virtuele kaars omhoog om de kunstwerken op te lichten of sla een magisch boek open om meer informatie te krijgen over de geschiedenis achter de schilderingen. Je denkt temperatuurverschillen te voelen, een lage nis in de muur nodigt uit om als een kluizenaar plaats te nemen; de ervaring is zo overrompelend dat het als een teleurstelling voelt wanneer de rondleiding na een kwartier stopt en de VR-bril weer af moet. Reserveren op locatie.