Magnitogorsk, de jeugd van de hoogovens
Betrokkenen vertellen over hun ervaringen tijdens de bouw van de industriestad Magnitogorsk, die in de jaren dertig in de zuidelijke Oeral uit de grond werd gestampt. Centraal in de film staan de verhalen van bejaarden, die in de jaren dertig als kinderen met hun ouders naar Magnitogorsk kwamen. Bij de bouw van de stad werd onder meer gebruik gemaakt van de arbeid van 35.000 gedeporteerden. Voor het Stalin-regime was de nieuwe stad met haar enorme hoogovens een prestige-object dat symbool stond voor de glorieuze communistische opbouw van de Sowjet-Unie. De film stelt de feitelijke gang van zaken tegenover het vrolijke beeld dat Joris Ivens in HET LIED VAN DE HELDEN (1932) over de bouw van Magnitogorsk schetste.