Out of Phoenix Bridge
‘Een vrouw van 34,‘ verzucht een van de klanten van de dorpskapper, ‘en nog steeds niet getrouwd.‘ Vierendertig, vrouw en ongehuwd zijn klinkt in zijn oren niet als vrijheid maar als een onherroepelijk doodvonnis. OUT OF PHOENIX BRIDGE volgt vier meisjes tijdens hun ‘lost weekend‘ tussen de jaren als gedweeë dochter en de nog te volgen jaren als gehoorzame echtgenote. Drie jaar lang filmde regisseur Li Hong vier vrouwelijke twintigers in Peking, samenwonend in een klein hok en aan de kost komend als werksters. De vier komen van het platteland (Phoenix Bridge) en hoewel hun werkomstandigheden zwaar zijn en hun woonsituatie primitief is, is deze tijd voor het huwelijk de meest onafhankelijke periode in hun leven. De regisseur interviewt de meisjes en hun ouders en familie over dromen, verwachtingen en wetten en schept een ontroerend beeld van een samenleving waarbinnen het patriarchaat nog steeds de regels stelt.