Elementary
Het onderwijs op de openbare basisschool Makarenko, gelegen in de multiculturele Parijse buitenwijk Ivry-sur-Seine, is progressief en empathisch. Zo mag een slapende leerling niet wakker gemaakt worden – hij heeft zijn rust nodig. Om stoom af te blazen stept een neurodivergente leerling af en toe wat rondjes op de speelplaats. Hoewel gedragsgrenzen strikt bewaakt worden, wordt er zelden een stem verheven.
Net als de leraren stelt documentaireveteraan Claire Simon zich egalitair op: haar observerende film legt de focus niet op één persoon en toont de onderwijsomgeving als een collectieve onderneming. Simon houdt haar camera consequent op kinderhoogte en interrumpeert de klassituaties nooit. Het geeft de documentaire een natuurlijk gevoel: iedere dag is een vanzelfsprekende opeenvolging van breuken en grammatica, van kleine drama’s en ontroerende triomfen.
Het wonder van Elementary zit hem in de onvermoeibare leraren. Ze zijn meer dan onderwijzers – ze zijn verzorgers in de breedste zin van het woord. Het besef van de chronische onderfinanciering in het Franse basisonderwijs maakt dat dit levendige mozaïekportret des te meer resoneert.