You Can Sing Me on My Way
Wie om deze kogelronde, goudkleurige 3D-installatie loopt, die geïnspireerd is op René Magrittes olieverfschilderij La voix des airs, hoort sean-nós-liederen. Dit Iers-Gaelische gezang is een eeuwenoude traditie in Ierland, stammend uit de tijd dat er van het geschreven woord nog geen sprake was en nieuws via liederen werd doorgegeven. Zo hield men belangrijke verhalen uit de lokale geschiedenis levend.
Nu deze traditie zelf dreigt uit te sterven, zet kunstenaar Seán Hannan in samenwerking met onderzoeker Bram van Es een speciaal getrainde artificiële intelligentie-toepassing in om sean-nós nieuw leven in te blazen. Op basis van wat de AI belangrijk acht, worden er actuele liederen gegenereerd en aan een database toegevoegd. Die levert de nieuwe teksten, composities en zangstemmen die onafgebroken uit deze installatie klinken.
Zo wordt met innovatieve technologie een chroniqueur in de ‘oude stijl’ aangeslingerd die juist de essentie van menselijkheid behoudt. Wie dat wil kan op een eigen smartphone de Engelse vertaling lezen van de Iers-Gaelische teksten.