On the Other Island
Een van de eilanden van de Republiek Cuba is Isla de Pinos, tegenwoordig Isla de la Juventud (Jeugdeiland) geheten. In de periode waarin de Cubaanse filmmaker Sara Gómez deze film schoot, maakte het eiland deel uit van de provincie La Habana; het was een plek waar jongeren uit Havana al dan niet tijdelijk op collectieve boerderijen werkten. Gómez zoekt de bewoners op met haar 16mm-camera en spreekt ze over hun dromen en ideeën.
Onder hen de 17-jarige Maria, die hier ’s ochtends op het land werkt, maar ook de kans krijgt een opleiding tot kapster te volgen. Een cowboy tracht met zijn theatershow in de avond een zweem van cultuur op het werkeiland te brengen, een ex-priester werkt nu met koeien en vertelt over zijn twijfels en worstelingen. Ook zijn er jongeren in een heropvoedingstraject.
De zwart-witfilm geeft een uniek beeld van de trotse eilandbewoners, naar wier mening tot dan toe zelden was gevraagd. Af en toe komt Gómez zelf in beeld om de gesprekken te voeren, wat de geïnterviewden op hun gemak lijkt te stellen. On the Other Island geeft een uniek inkijkje in de levens, dromen en gedachten van doodgewone mensen in dit deel van de wereld.