Rotterdam - Europoort
Voorlichtingsfilm over de grootste haven ter wereld. Bekende Ivens-thema's keren terug, bijvoorbeeld in het fictie-gedeelte De Vliegende Hollander, die na eeuwen terugkeert in het moderne Rotterdam, dat zich na de rampzalige bombardementen in de oorlog noest had hersteld.