Human
De Franse fotograaf, journalist en ecoloog Yann Arthus-Bertrand liet duizenden mensen met uiteenlopende culturele achtergronden antwoord geven op vele levensvragen. Een groot aantal van de persoonlijke anekdotes maken deel uit van zijn ambitieuze filmproject Human. Terwijl ze recht in camera kijken, geven mannen, vrouwen en kinderen uit alle windstreken zichzelf bloot. En er is niets dat van hun verhalen afleidt: de achtergrond is zwart. Hun geboortelanden en namen worden niet getoond, maar komen soms ter sprake in hun verhalen. Die zijn gerangschikt naar thema’s als geluk, liefde, huwelijk, seks, wraak, geweld, vrijheid, homoseksualiteit, armoede en dood. Indrukwekkende, vanuit de lucht gefilmde natuurbeelden, het handelsmerk van Arthus-Bertrand, markeren elke overgang tussen de thema’s. Van lichtvoetige herinneringen tot zeer pijnlijke geschiedenissen, van vurige oproepen aan wereldleiders tot intieme ontboezemingen, van getoonde emoties tot ingehouden tranen; elk persoon heeft zijn eigen verhaal en toon. Terwijl ze spreken, toont de filmmaker vaak de zwijgende, eveneens in de camera kijkende gezichten van anderen: een gesluierd gelaat waarvan alleen de felgroene ogen zijn te zien, een traan over een wang, een doorgroefd gezicht met een tandeloze mond, een flauwe glimlach. Zowel de blikken als de verhalen tonen de pijn, angsten, verlangens en kracht van de mens.