The Wild Blue Yonder
Filmveteraan Werner Herzog, die in al zijn films de grenzentussen documentaire en fictie verkent, illustreert deze ironische 'sciencefiction fantasy' met betoverende (archief)beelden van vliegpioniers, eenruimtereis, onderwaterbeelden en interviews met wetenschappers die vertellenover de mogelijkheden van chaotisch transport door onzichtbare ruimtetunnels.In de tien hoofdstukken van de film komen alle voorliefdes van Herzog aan bod:wetenschap, mythe, gekte en avontuur. Door bestaande beelden uit hun context telichten herschrijft Herzog de geschiedenis. Hij bezingt de schoonheid van deaarde, levert kritiek op de verworvenheden van de beschaving en waarschuwt voorhet menselijke talent voor vernietiging: Utopia is een mensloze wereld, aldusHerzog.