Inside the Chinese Closet
De ouders van de succesvolle Chinese architect Andy zouden trots moeten zijn, maar Andy’s vader maakt zich vooral zorgen. Zijn in het moderne Shanghai wonende zoon is uit de kast gekomen en schaamte overheerst. Ook de moeder van Cherry kampt met dit probleem: haar dochter valt op vrouwen. Op het Chinese platteland, waar Cherry’s familie vandaan komt, is homoseksualiteit verre van geaccepteerd. Daarom denken de ouders van beide protagonisten actief mee aan een dekmantel. Een schijnhuwelijk en nageslacht zouden het leed verzachten, zo denken ze. De film volgt de verwoede pogingen van Andy en Cherry om “acceptabele” partners te vinden. Ze worden gefilmd tijdens stapavonden met vrienden bij wie ze zichzelf kunnen zijn, en op een schijnhuwelijksbeurs waar homoseksuelen en lesbiennes huwelijksdeals met elkaar proberen te sluiten. Het leidt tot ietwat ongemakkelijke etentjes van Andy met mogelijke huwelijkskandidaten, gevolgd door de onvermijdelijke telefonische updates met zijn ongeduldiger wordende vader. De moedige Andy en Cherry stellen zich buitengewoon openhartig op voor de camera en tonen een in China lastig en doorgaans verborgen gehouden thema. Hun verhalen laten een land in transitie zien: het China dat rap moderniseert, maar tegelijk een cultuur kent waarin oudere generaties vasthouden aan oude normen.