A Quiet Place
Indringende impressie van de manier waarop drie jongens in een jeugdgevangenis het hoofd boven water proberen te houden. Damian confronteert zijn begeleiders met intelligent en scherp weerwoord. Abou heeft de neiging baldadig te worden en de doorgaans zwijgzame Germain schopt herrie in zijn cel als hij onbedoeld een van de talloze regels heeft overtreden. A Quiet Place toont de wereld van moeizame heropvoeding, inclusief talloze botsingen en ordemaatregelen, vanuit het standpunt van de jonge gedetineerden. Gevangenisrapporten van incidenten worden door de jongens zelf voorgelezen. Naast neutrale observaties is er ook ruimte voor meer intieme momenten en persoonlijke, zelfs poëtische ontboezemingen. In hun cel krijgen ze een camera mee. Hoewel nooit herkenbaar in beeld, laten ze zo toch iets van zichzelf zien. Een herinnering aan een goudvis, of aan de dood van een beste vriend. Sjoerd Oostrik kon deze film realiseren dankzij de tijdens IDFA 2014 aan hem uitgereikte Mediafondsprijs voor het beste documentaireplan.