Pepe Mujica - Lessons from the Flowerbed
De bijna tachtigjarige José “Pepe” Mujica staat bekend als de armste president op aarde: zeventig procent van zijn inkomen geeft hij weg. In de jaren zeventig streed hij als guerrillero tegen het dictatoriale bewind in Uruguay, sinds 2010 is hij de charismatische president van het Zuid-Amerikaanse land. De film volgt hem en zijn vrouw gedurende meerdere jaren. Interviews met Mujica zijn vervlochten met archiefmateriaal en scènes uit het alledaagse politieke leven, waarin hij onder andere strijdt voor de legalisering van marihuana. De documentaire is Heidi Specogna’s vervolg op Tupamaros (die ze samen met Rainer Hoffmann regisseerde), over de guerrillabeweging waarmee Mujica en zijn kompanen als ware Robin Hoods en zonder geweld te schuwen, tegen de armoede streden. De wapens heeft Mujica al lang geleden naast zich neergelegd, zijn belangrijkste wapen is nu het gesproken woord. Dat blijkt uit de talloze speeches waarmee hij zijn toehoorders iedere keer weer in vervoering brengt. Maar hoe verhouden zijn grootse idealen zich tot het weerbarstige politieke handwerk? Mujica lijkt op zijn gemak als hij vanuit zijn stoel in de tuin van zijn kleine boerderij uiteenzet hoe het kapitalisme in onze cultuur zit verankerd en ertoe leidt dat de menselijke maat uit het oog wordt verloren. Veel minder aangenaam is het in zijn enorme werkkamer in Montevideo, waar hij een stuk vermoeider oogt.