The Stuart Hall Project
Een jaar voor zijn dood verscheen dit portret van de invloedrijke linkse intellectueel Stuart Hall, een van de grondleggers van culturele studies. Vijftig jaar lang was hij een belangrijke stem in het publieke debat en maakte hij zelf vele educatieve televisieprogramma’s.
Hall stelde zijn persoonlijke archief beschikbaar, met onder andere foto’s en homevideo’s. Doordat hij bijna voortdurend in of buiten beeld aan het woord is, lijkt hijzelf de regie te hebben. Dat is echter niet zo. Regisseur John Akomfrah neemt de kijker mee op een caleidoscopische reis door zowel de geschiedenis van de twintigste eeuw als het persoonlijke leven en het gedachtegoed van Hall.
Tracks van diens held Miles Davis, vermengd met door Hall geduide historische gebeurtenissen geven de film een losse chronologische structuur. We zien onder andere de verzelfstandiging van Halls geboorteland Jamaica, de Hongaarse opstand en de Vietnamoorlog voorbijkomen, alsook de opkomst van de burgerrechtenbeweging, de jongerencultuur en het neoliberalisme onder Margaret Thatcher.